Saturday, November 14, 2009

Tips Menjaga Mesin Jahit

Sebagai seorang penjahit atau orang yang hobi menjahit, merawat mesin jahit adalah sebuah keharusan. Seperti halnya mesin mobil atau motor, mesin jahit juga harus dirawat, kalau perlu dilakukan cleaning setiap kali menggunakannya.

Berikut ini adalah sedikit tips dalam menjaga mesin jahit anda agar tidak cepat rosak;

1. Setelah selesai menjahit, segera bersihkan mesin jahit dari sisa-sisa benang atau potongan kain. Bolehlah menggunakan berus kecil untuk mengeluarkan sisa kain dan habuk kecil.

2. Mesin jahit terdiri dari bahagian-bahagian yang sering bergerak dan saling bergeser, untuk mencegah aus, belilah minyak khusus mesin jahit. Jangan gunakan sebarang minyak seperti minyak sayur sebab ia boleh menyebabkan karat dan kerosakan terutama untuk mesin jahit multifungsi.

3. Apabila merasai mesin agak berat, itu maknanya sudah tiba masanya untuk diservis. Pergi ke kedai service mesin jahit - cadangan, SINGER ada menyediakan service mesin jahit.

4.  Jangan lupa matikan suis elektrik apabila selesai menggunakan mesin jahit.

5. Pastikan anda memakai selipar/kasut ketika menggunaka mesin jahit elektrik untuk mengelakkan cas-cas elektrik mengalir ke dalam saraf dan seterusnya boleh menyebabkan penyakit kanser.

2 comments:

Nia Najra said...

tip yang menarik dan bermanfaat

mE... said...

thank youuuuuu